Przyłącz się do nas

Pakowanie od podstaw. Zwiększ możliwości Twojego samochodu!

Bagażniki bazowe, belki dachowe bazą do boxów dachowych. Pakowanie samochodu z naszymi belkami to przyjemność.

Porady

Pakowanie od podstaw. Zwiększ możliwości Twojego samochodu!

Planujesz rodzinny wyjazd na zasłużone wakacje? Objazdową wycieczkę po Europie z przyjaciółmi? Będziesz potrzebował box dachowy, aby zabrać wszystkie bagaże. Twoim noworocznym postanowieniem było zacząć uprawiać nową dyscyplinę sportu? Szukasz sposobu jak zamocować kajak lub deskę surfingową na dachu swojego samochodu? A może chcesz zabrać swój rower, sprawdzić nową trasę, którą od tak dawna polecają Ci znajomi? Kupiłeś już uchwyt rowerowy na dach, ale nie masz go jak zamontować? Nie w głowie ci urlopy i wyjazdy, priorytetem jest praca i potrzebujesz przetransportować coś, co przekracza możliwości ładunkowe Twojego samochodu? Na przykład drabinę?

Odpowiedziałeś twierdząco chociaż na jedno z powyższych pytań? To znaczy, że dobrze trafiłeś. Ten artykuł to punkt wyjścia przy wyborze bagażników samochodowych, dzięki którym zwiększysz możliwości swojego pojazdu. Bez względu na charakter przewożonego ekwipunku budowanie konstrukcji do jego przewiezienia należy rozpocząć od podstaw, czyli od bazowych belek dachowych. W tym praktycznym przewodniku wyjaśniamy różnice między belkami, pokazujemy systemy montażu i objaśniamy jak prawidłowo dobrać je do Twojego samochodu.

Budowa belki a sposoby mocowania.

Dolna część, która bezpośrednio łączy belkę z samochodem to KIT, następnie na nim opiera się stopa, na której znajduje się już właściwa belka. W zależności od modelu dachu samochodu, KIT będzie obecny w potrzebnym nam zestawie lub też nie. W zestawach belek z naszej oferty KIT jeśli występuje, jest już zintegrowany ze stopą, co znacznie ułatwia montaż. Wybór bagażnika bazowego należy rozpocząć od określenia rodzaju dachu jaki posiada nasz samochód, ponieważ to będzie definiowało sposób mocowania belek. Do wyszukania optymalnego rozwiązania będziesz potrzebował markę, model, rok produkcji oraz typ nadwozia swojego pojazdu.

I tak rozróżniamy cztery podstawowe typy mocowań odpowiednie dla różnych typów dachów:

Pierwszy system mocowania do samochodów z dachami standardowymi, gdzie belki montowane są za krawędzie dachu.

Dach standardowy, mocowanie za krawędź

Drugi to punkty fabryczne, tzw. listwy montażowe w dachu pojazdu.

Mocowanie belek dachowych w punktach fabrycznych dachu, specjalnie przeznaczonych do tego celu.

Trzeci, tutaj pod uwagę bierzemy posiadanie relingów otwartych, odstających od dachu.

Czwarty określa natomiast relingi ściśle przylegające do dachu,  i to właśnie one będą stanowić podstawę dla stóp mocujących belki.

 

Czym są relingi? Otóż jest to zestaw dwóch profili, które są fabrycznie umieszczone wzdłuż dachu samochodu. Oprócz funkcji estetycznej pełnią również funkcję użytkową, sprawdzając się idealnie przy montażu bagażników dachowych, które mocujemy na szerokość dachu.

Budowa belki dachowej.

Oprócz sposobu montażu belki dzielimy ze względu na ich kształt oraz materiał z jakiego zostały wykonane. To te cechy głównie wpływają na cenę zestawu, która definiuje jakość i wytrzymałość belek. Rozróżniamy belki stalowe i aluminiowe. Stalowe najczęściej spotykane o profilu kwadratowym bądź w kształcie bardziej prostokątnym o lekko zaokrąglonych krawędziach.
Ten typ bagażników występuje w kolorze czarnym.

Belki aluminiowe występują w kształcie tzw. skrzydła lub też o klasycznym, eliptycznym przekroju. Poza walorami estetycznymi posiadają właściwości aerodynamiczne, dzięki czemu opór powietrza podczas jazdy jest mniejszy niż przy użyciu belek stalowych, co za tym idzie szum i zwiększone spalanie nie będzie aż tak bardzo odczuwalne.

Nośność belek określana jest przez ich producenta, jednak należy również uwzględnić maksymalną ładowność dachu naszego samochodu, wskazaną w instrukcji obsługi pojazdu. W przypadku samochodów osobowych najczęściej jest to przedział pomiędzy 50 a 75 kg. Natomiast przy samochodach dostawczych to ok. 100 kg. Przedział długości belek to 105 do 190 cm. Przy obliczaniu wagi przewożonego towaru należy uwzględnić wagę bagażnika bazowego, czyli belek i przewożonego bagażu.

Czyli np. system bazowy waży 8 kg. Umieszczony na nim box dachowy to w przybliżeniu 17 kg. Transportowany przez nas bagaż to 40 kg. Łączne obciążenie wyniesie mniej więcej 65 kg. Jeżeli dopuszczalne obciążenie dachu naszego samochodu wynosi 75 kg, to nie będzie to stanowiło żadnego problemu. Kłopot jednak pojawić się może, gdy nośność dachu jest mniejsza i wynosi np. 60 kg. Na takiej samej zasadzie obliczymy wagę bagażu, gdy korzystamy na przykład z bagażnika rowerowego czy uchwytów mocujących sprzęt sportowy.

Kolejnym elementem w budowie belki aluminiowej, o którym należy wspomnieć jest tzw. profil „T” o szerokości od 20 do 23 mm. Jest to kanał montażowy na całej długości belki, który służy do mocowania dodatkowych akcesoriów. W przypadku belek stalowych montaż owych elementów odbywa się za pomocą cybantów, czyli stalowych zacisków.

W naszej ofercie posiadamy belki wiodących producentów akcesoriów samochodowych, polskiego Inter Pack, włoskiego G3, oraz francuskiego Mont Blanc. Na ich przykładzie zaprezentujemy budowę i montaż kilku systemów dachowych.

Bagażniki z serii Mont Blanc AMC to bazy stalowe lub aluminiowe. Producent daje klientowi wybór systemu ze średniej półki cenowej. Jest to ekonomiczne i godne zaufania rozwiązanie transportowe. Belki aluminiowe posiadają oczywiście lepsze właściwości aerodynamiczne oraz profil „T” do mocowania dodatkowych uchwytów za pomocą wsuwek. Belki Mont Blanc AMC to produkt uniwersalny. Decydując się na jego zakup klient ma możliwość dopasowania tej samej belki do wielu typów samochodów, bez konieczności kupowania całego nowego zestawu. Linia ta posiada belki 4 różnych długości oraz kilka rodzajów stóp mocujących.

InterPack Quiet (z języka angielskiego „quiet” czyli cichy) to aluminiowe belki dachowe przeznaczone do samochodów wyposażonych w tradycyjne relingi, odstające od nadwozia. Odpowiednio wyprofilowane listwy minimalizują opór powietrza. Sprzedawane w dwóch wersjach, High (wysokie) i Low (niskie). Opcja High posiada podwyższone łapy mocujące, co z kolei pozwala na montaż do relingów z niewielkim prześwitem. Należy jednak pamiętać, że taki system zwiększy wysokość naszego pojazdu. Belki Low montowane są między relingami, dzięki temu wysokość samochodu nie ulega zmianie. Oba rodzaje belek posiadają profil „T”, a użycie wsuwek nie wymaga usunięcia gumowej uszczelki, którą opatrzony jest kanał montażowy.

Firma G3 przygotowała dla nas aerodynamiczne belki, stalowe i aluminiowe, pasujące do relingów zwykłych jak i zintegrowanych. Ich montaż jest sprawny i nie stanowi najmniejszego problemu. Belki wyposażone w kanał montażowy o szerokości 22 mm.

To tylko niektóre rozwiązania z naszej oferty. Po więcej zapraszamy na https://adamot.pl/belki-dachowe-bagazniki-bazowe-na-dach-204

Vademecum posiadacza dachowego bagażnika bazowego.

  1. W instrukcji znajdują się cenne informacje dotyczące montażu i sposobów użytkowania, pamiętajmy o dokładnym zapoznaniu się z nią.
  2. Choć przepisy nie definiują maksymalnej dopuszczalnej prędkości pojazdu poruszającego się z bagażnikiem dachowym, to zaleca się nie przekraczać 130 km/h. Należy unikać gwałtownego przyspieszania i ostrego hamowania.
  3. Pamiętaj, że hałas przy przewożeniu samych belek będzie o wiele bardziej uciążliwy niż w przypadku umieszczenia na nich dodatkowego obciążenia, boxu dachowego czy bagażnika rowerowego. Należy jednak unikać przeładowania, nierównomiernego rozłożenia ciężaru oraz ponadwymiarowych ładunków.
  4. Korzystanie z samochodowej myjni automatycznej przy zamontowanym bagażniku bazowym jest wzbronione. Nie chcąc demontować belek możemy używać tylko myjni ręcznej, ciśnieniowej.
  5. Planując trasę z zamontowanym systemem nośnym na dachu należy uwzględnić niskie przejazdy, wiadukty i pamiętać o zwiększonej wysokości przy wjeździe do garażu. Zaleca się omijanie złych jakościowo dróg.
  6. Aby nie stanowić zagrożenia bagażnik powinien być idealnie dopasowany i dokładnie przymocowany do dachu naszego pojazdu. W podróży regularnie sprawdzaj czy ładunek jest odpowiednio przymocowany do bagażnika, a bagażnik do samochodu.
  7. Jeśli nie używamy belek do transportu bagażu, radzimy je demontować, w celu ograniczenia zwiększonego spalania paliwa.

 

Boxy i kufry dachowe. Pakowanie z nimi to czysta przyjemność

Porównanie boxów dachowych, od HAKR i LEV UP

 

Kontynuuj czytanie

Źeński pierwiastek w dziale IT i Bezpieczeństwa Informacji. Odpowiedzialna za zamówienia, o belkach dachowych i bagażnikach samochodowych wie wszystko. Wspiera pracę naszego biura obsługi klienta. Prywatnie pasjonatka piłki nożnej, nikt nie wie tyle o lidze angielskiej co ona.

Dodaj komentarz

Odpowiedz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

Zobacz więcej wpisów w kategorii Porady

Do góry